sobota

Klątwa. Max Czornyj





Słowem wstępu: Kiedy już na 4 stronie ginie pierwsza postać, a następna niecałe 8 stron dalej to wiedz czytelniku, że prawdopodobnie masz w rękach krwawy kryminał. Osobiście bardzo lubię gdy od pierwszych zdań jesteśmy wrzucani przez autora w pędzącą fabułę. Od razu przyciąga to moją uwagę i daje nadzieję na dobrą, mroczną i trochę pokrętną historię. 

Fabuła: Gdy do hotelu Tatra Elegance zjeżdżają się goście z całej Polski już podczas meldowania się w recepcji okazuje się, że wszyscy przybyli na konferencję sponsorowaną przez tajemniczego organizatora. Szybko okazuje się, że nie łączy ich wspólny zawód, nie znają się, nie obracają się w tym samym towarzystwie. Pozornie nie łączy ich nic a jednak wszyscy zostali zaproszeni na opłacony wyjazd i zdecydowali się propozycję przyjąć. Pomimo kilku sceptycznych głosów przybysze decydują się na pozostanie w hotelu i rozchodzą się do swoich pokoi. Do hotelu przybywa również komisarz Deryło, który w przeciwieństwie do reszty gości przyjeżdża tam z osobistych pobudek i nie ma nic wspólnego z tajemniczym zaproszeniem. Z zaskoczeniem wymieszanym z irytacją wysłuchuje podczas zorganizowanej dla wszystkich kolacji, przemówienie dyrektora obiektu. Ten odczytując list organizatora całego wydarzenia wyjawia jego szokującą treść – „Wszyscy zginiecie. Bez wyjątku. Jeden po drugim”. Podnoszące się krzyki, wyzwiska, pomruki niezadowolenia i kpiące komentarze rozniosły się po sali. Kto tak okrutnie sobie z nich drwi? Kim jest tajemniczy sponsor i dlaczego grozi im śmiercią? Czy to kiepski żart a może ukryte, telewizyjne show? Tylko jedno jest dla wszystkich jasne - szalejąca za oknami wichura z deszczem z każdą chwilą odcina hotel od reszty świata. Nadzieja, że cała ta sytuacja jest tylko dziwnym happeningiem gaśnie wraz z brutalną śmiercią pierwszego gościa, która wstrząsa wszystkimi i daje początek zawiłej, wielopoziomowe intrydze, z którą musi zmierzyć się nasz bohater.


Moja opinia : „Klątwa” to bez wątpienia jeden z brutalniejszych kryminałów jakie czytałam. Opisy jakie zastosował Max Czornyj są bardzo krwawe i szczegółowe. Przyznam, że to chyba pierwszy polski autor, którego znam, który zdecydował się na tak drastyczną relację miejsca zbrodni. Mnie osobiście to nie przeszkadzało, ale myślę, że dla czytelników o słabszych nerwach może być to problematyczne. Jeżeli chodzi o samą fabułę to pierwsze skojarzenie oczywiście nasunęło mi się z klimatem typowym dla Agaty Christie - zamknięty budynek, w którym dochodzi do zbrodni, wszyscy są podejrzani i nie można nikomu zaufać. Cała historia jest ciekawe wymyślona i poprowadzona, choć autor nie ustrzegł się powielania kilku oklepanych motywów, przeszkadzała mi również pewna niespójność i naiwność postaci. Intryga choć interesująca to rozjeżdżała się momentami w szczegółach co mnie osobiście, jako fance kryminałów trochę przeszkadzało. Niestety jak to zazwyczaj bywa zakończenie wypadło dość średnio w porównaniu z całością. „Klątwa” jednak wciąga i czytało mi się ją naprawdę szybko (pomimo brutalnych fragmentów). Mam jednak wrażenie, że mnogość brutalności momentami była nieusprawiedliwiona. Drastyczne sceny miały szokować, ale co za dużo to nie zdrowo. Zamiast tego autor mógł popracować nad realizmem pewnych wydarzeń, co z pewnością wypłynęło by pozytywnie na całą historię. Patrząc jednak na całość to muszę przyznać, że jestem pozytywnie zaskoczona. Widać, że był tu pomysł a Max Czornyj umie snuć przerażające historie i nie bawi się w gładkie i upiększone opisy. Muszę zaznaczyć, że jest to 5 część z serii książek o komisarzu Deryło i choć nie czytałam wcześniejszych tomów to nie przeszkadzało mi to w połapaniu się w relacjach między postaciami. Autor bowiem zadbał o to, żeby przypomnieć najważniejsze wydarzenia z życia policjanta i zasygnalizować o przeprowadzonych w przeszłości śledztwach, które wywarły na niego wpływ. Na szczęście odbyło się bez spojlerów co doceniam. To książka, która z pewnością wywołuje emocje. Myślę, że fanów mroczniejszych kryminałów będzie to lektura obowiązkowa. 

Autor: Max Czornyj
Tytuł: Klątwa
Wydawnictwo: Filia
Strony: 368
Ocena: 7,5/10

35 komentarzy:

  1. Chyba zbyt brutalna książka jak dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Muszę koniecznie przeczytać

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki Czornyja jeszcze przede mną, ale myślę, że wkrótce się z nimi spotkam twarzą w twarz. Nie jestem w stanie wytłumaczyć, ale niesamowicie kuszą mnie niektóre tytuły autora. Chyba dlatego że idealnie trafiają w moje gusta czytelnicze. No, i zbierają prawie same dobre opinie. :) Czy zacznę od "Klątwy", tego osobiście nie wiem. Trochę boję się braku realizmu i niedopracowania szczegółów wątku kryminalnego, ale te drastyczne sceny kuszą. Lubię, jak coś jest w mroczniejszych klimatach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie radzę zaczynać od Klątwy bo to chyba ostatni tom z całej serii :D Ja ją przeczytałam trochę przez gapiostwo, choć nie żałuję :)

      Usuń
  4. Nie czytałam, ale Twoja recenzja zachęciła mnie do lektury :) Może być ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się. Jeżeli lubisz mroczniejsze klimaty to przeczytaj koniecznie :)

      Usuń
  5. Widzę, że masz nastrój na cięższe książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam ochotę spróbować jak smakuje twórczość tego autora. Już od długiego czasu za mną chodzą jego powieści. Muszę w końcu się przełamać i spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto. Mało jest takich kryminałów i do tego polskiego autora na rynku.

      Usuń
  7. Książka zdecydowanie nie jest dla mnie, ale na pewno inne osoby zainteresuje :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie miałam okazji czytać książek tego autora, ale po Twojej notce mam ochotę to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
  9. o Maxie już wiele słyszałam i zawsze było to na plus i zawsze, że jest brutalnie. Przyznaję, nęci mnie ten autor i pewnie, w końcu, po niego sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawa jestem Twojej opinii o jego twórczości :)

      Usuń
  10. Bardzo lubię książki autora, ale mam zaległości z tą serią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja muszę zdecydowanie sięgnąć po 1 tom i zacząć serię po bożemu, od początku :)

      Usuń
  11. czytałam dla mnie świetna! codziennyuzytek.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam tę książkę, ale jeszcze nie miałam kiedy jej przeczytać :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten ból. Ja też mam sporo książek, które czekają na swoją kolej.

      Usuń
  13. Zdecydowanie coś dla mnie, koniecznie muszę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Co prawda lubię brutalne opisy ale całość fabuły jakoś specjalnie mnie nie przekonuje. Trochę oklepany wątek (z drugiej strony w kryminałach było już wszytko) gdyby chociaż zakończenie było mocne to może bym się skusiła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, w kryminałach było już chyba wszystko. Ciężko jest wymyśleć naprawdę coś nowego i oryginalnego. Tutaj autor skupił się mocniej na sferze dosadnych opisów. Zakończenie mnie trochę rozczarowało, spodziewałam się większego WOW.

      Usuń
  15. To chyba nie do końca moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  16. To chyba nie do końca moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  17. Będę miała na uwadze ten tytuł. Książek autora jeszcze nie czytałam, ale cały czas sobie obiecuję, że w końcu to zmienię :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Sporo osób poleca, więc mam w planach zacząć tę serię :) Zapowiada się dobrze.

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
- See more at: http://pomocnicy.blogspot.com/2013/04/jak-dodac-informacje-o-ciasteczkach-do.html#sthash.Bq8S7pdE.dpuf